Café: CGC

Det här är ett försök till ett nytt moment i den här bloggen. Någon slags caféguide.
Till att börja med rör det sig om caféer i närheten av Karlstad, eftersom det är där jag oftast håller hus. Men när jag rör mig i Sverige så kommer jag blogga de caféerna också. De caféer jag besökt innan jag började med det här kommer jag inte blogga om, det blir lite orättvist. Så jag får dra mig dit igen, vilket inte är så besvärligt.
Notera att jag kommer att välja att fika med det som personen bakom disken rekommenderar.
Så, här följer det första.

Café CGC
Belägget på en platå i klädaffären CGC ligger, knappt märkbart om man inte vet om det, ett litet smakfullt café.
När jag gör mitt besök, vid tretiden en onsdag i februari, är det inte speciellt många gäster. Vid ett av borden sitter tre ungdomar. Vid ett annat sitter en ensam dam. Under tiden jag sitter där kommer det några par i åldern 60+ samt ett litet sällskap om tre kvinnor som är i samma ålder. Precis när jag går kommer ett par damer som precis som jag nappat på erbjudandet kaffe+semla 35:-.

Besökare: Hit går de som handlar kläder i butiken, eller de som fortfarande vill fika mysigt och lugnt.
Utseende/inredning: Små bord med plats för två. Längs ena väggen finns en soffa så man kan sitta tre vid några bord. Över varje bord hänger en lampa, en halvmeter upp. Väggarna är vita och pryds av några inramade Miro-affischer och ett par andra tavlor. Stolarna är gula och av någon sorts plast. Dessutom finns ett bord för ett lite större sällskap. Det spelas ingen musik, vackert med tystnaden. På borden står dessutom en liten vas med en riktig blomma i.
Utbud/pris: Man kan välja på de flesta vanliga sorters kakor. Jag frågade damen i kassan vad hon kunde rekommendera och fick svaret "semlorna är goda". Så jag nappade på den. Annars hade jag nog valt en kanelbulle. Priserna ligger nog på en tjuga per bakverk. Vill man ha en annan kaffesort än vanligt svart finns det några att välja på. Te finns.

Servetter/socker: enlagers-servetter med Löfbergs Lila tryck, vikta som en sån där trekants sandwich. Sockerbitarna är av märket Dan Sukker, två bitar i en förpackning.
Koppar: Kopparna har lite storleken av en gammaldags kaffekopp. Lite för små för min smak, men de passar in med hur caféet ser ut. Tillsammans med koppen får man ett också ett fat. Gulligt.
Läge: Man kan ser ner över shoppande människor, ser ingenting av sta'n. Men man kan läsa en bok/tidning.
Allmänt intryck: Mysigt café helt enkelt. Lugnt, man kan sitta ner med en tidning och smutta på sin kopp utan att man störs av musik och dörrar som öppnas och stängs. Här kan man vara för sig själv en stund.

Plus
frågan "Vill du ha mjölk?"
klädhängare
ingen (dålig) musik

Minus
Små koppar
Lite sterilt


(Märk väl att jag ännu inte har någon fast form för hur dessa små stycken ska se ut, men det ska utarbetas).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback