Café: Museikaféet

Museikaféet
Jag hade några timmar att slå ihjäl innan jag skulle på stand-up. Bestämde mig för att ta en kopp kaffe på detta café som jag inte besöker så ofta. Klockan är runt 18-tiden och det är inte många som väljer att ta en kaffe här denna kväll. Vid ett bord sitter några damer varav en av dem vid ett tillfälle citerar seriefiguren Nemi, respekt! Det sitter också några tanter här och där, mest i par, två och två. Jag sitter vid mitt bord och löser en sudoku när kaffet är slut. ”Det är inte till någon hjälp men det är lite mysigare”, säger damen i kassan och tänder ett ljus vid mitt bord. ”Mmm” säger jag och ler. Fikat består av en kaffe och en chokladboll. 18+10=28 kronor. Påtår ingår. 


Besökare:
Hit går nog ”kulturtanter” och såna som gillar att fika lite högtidligare. Jag menar, museum.
Utseende/inredning: Flera bord, fyrkantiga som runda. Stolarna är värda att kommentera. Alla har ett namn eller en ort skriven på sig. När jag fikade satt jag på Värmlands hembygdsförbund. På väggarna hänger för tillfället inramade fotografier. Jag kan tyvärr inte upplysa om vem som hade tagit dem. Små ljuslyktor pryder varje bord, samt en duk som kan skymtas på fotografiet.
Utbud/pris: Standardutbud. Man kan välja på de flesta vanliga sorters kakor. Jag glömde fråga vad caféet rekommenderar men jag valde en chokladboll denna gång. Småkakor finns det att köpa för tre kronor styck, ett trevligt inslag. Annars är utbudet det vanliga. Man kan också köpa mat och smörgåsar. Caféet har fullständiga rättigheter. Te finns. Även olika kaffesorter.

Servetter/socker: Gröna enlagsservetter. Vill man ha socker kan man välja på både vanligt socker och råsocker. Mini sweeteners finns också att välja.
Koppar:
EN standardkaffekopp med Löfbergs Lila-tryck. Helt okej koppar
Läge: Intill Klarälven. Mysigt på sommaren då man kan sitta ute.
Allmänt intryck:
Ett lugnt och skönt café. Dock var det en massa sågande och borrande när jag var där. Annars kan man föra bra samtal här.

Plus
Stolarna
Atmosfären
ingen (dålig) musik

Minus
Lite ocharmigt trots allt
Lite högt i tak

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback