Parkour.

Precis när jag skulle sätta mig och äta min smakliga portion av stuvade makaroner och kokt korv började det en brittisk dokumentär på Kanal 5, Jump Britain. Den handlade om ett gäng britter, nån fransman var också med på ett hörn, som ägnade sig åt parkour. Eller free running som det också kallas ibland.

En helt fantastisk fritidsaktivitet som man bara kan sitta och häpna över. Den här dokumentären började med att killarna (tror inte det var en enda tjej med) tränade i en gympasal och utförde trick på mjukmattor. De testade nya kombinationer och lärde sig hålla balansen genom precisionshopp, bland annat. Vilket kan vara bra att kunna om man hoppar på hustak.

Andra delen av programmet gick ut på att grabbarna utövade sina tricks på olika platser i Storbritannien. Bland annat ett fotbollsstadion, en gammal borg och klippor vid vattnet. Det hela avslutades med att de snabbt tog sig fram i ett köpcentrum. Allt detta fick mig att sätta mig på YouTube och börja leta fram
grymma klipp.

Det är bara att applådera de som har tekniken att göra sånt som vissa av oss bara kan drömma om. Jag har aldrig sett detta utföras live tyvärr men jag ska nog försöka hitta några som utövar parkour i sommar. Det kan bli en bra artikel med snygga bilder om man gör det en sommarkväll i motljus.

Kommentarer
Postat av: Angelica

På Xist i Stockholm har de haft kurser i Parkour för tjejer. Om du är seriös med att göra ett reportage så kan du ju kolla med dem eller den som håller i deras kurs.

2007-02-26 @ 19:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback