Guldbaggenomineringar och funderingar.

Igår presenterades nomineringarna till årets Guldbaggegala. Ganska väntade nomineringar, men så var det ju trots allt ett ruttet svenskt filmår till största delen. Men såhär vill jag att vinnarlistan ska se ut när galakvällen är över. För sakens skull presenterar jag också juryns vinnare.

Bästa film
Farväl Falkenberg
Förortsungar
Storm
Och vinnaren är: Farväl Falkenberg. En oerhört vacker och tänkvärd film som visar på stor talang hos de medverkande, från manus via foto till skådespelande och regi.

Bästa regi
Jesper Ganslandt (Farväl Falkenberg)
Ylva Gustafsson och Catti Edfeldt (Förortsungar)
Anders Nilsson (När mörkret faller)
Och vinnaren är: Jesper Ganslandt. En stor talang som kan vara den nya Lukas Moodysson om han väljer att inte spåra ur och göra poetiska filmer som ingen går och ser. Nog för att Farväl Falkenberg är poetisk men ni förstår vad jag menar.

Bästa manus
Jesper Ganslandt och Fredrik Wenzel (Farväl Falkenberg)
Ylva Gustavsson och Hans Renhäll (Förortsungar)
Anders Nilsson (När mörkret faller)
Och vinnaren är: Jesper Ganslandt och Fredrik Wenzel. Märks det kanske vilken film jag håller som förra årets bästa film? Ett starkt manus som gör att man ryser i biofåtöljen, av välbehag och obehag.

Bästa kvinnliga huvudroll

Haddy Jallow (Säg att du älskar mig)
Oldoz Javidi (När mörkret faller)
Amanda Ooms (Sök)
Och vinnaren är: Här har jag endast sett Säg att du älskar mig och den filmen var rakt igenom usel så jag väljer att ge min Guldbagge till Amanda Ooms då hon är en väldigt bra skådespelerska. Men vart är Eva Röse?

Bästa manliga huvudroll

Jonas Karlsson (Offside)
Anastasios Soulis (Underbara älskade)
Gustaf Skarsgård (Förortsungar)
Och vinnaren är: Här är det ett svårt val. Men jag väljer Gustaf Skarsgård som vinnare i denna kategori. Men Michael Nyqvist då?

Bästa kvinnliga biroll

Lia Boysen (Sök)
Lena Endre (Göta Kanal 2)
Lena Nyman (Att göra en pudel)
Och vinnaren är: The one and only Lena Nyman.

Bästa manliga biroll

Peter Engman (När mörkret faller)
David Johnsson (Farväl Falkenberg)
Anders A Rosendahl (Hemligheten)
Och vinnaren är: David Johnsson. Egentligen borde hela ensemblen få ett slags pris.

Bästa utländska film

Att återvända/Volver (Regi: Pedro Almodóvar)
Babel (Regi: Alejandro González Iñárritu)
De andras liv (Regi: Florian Henckel von Donnersmarck)
Och vinnaren är: Jag är svag för Iñárritu’s filmer men ändå är Volver årets bästa utländska av dessa tre.

Bästa foto

Crille Forsberg (Om Gud vill)
Peter Gerdehag (Hästmannen)
Linus Sandgren (Storm)
Och vinnaren är: Crille Forsbergs foto är underbart vackert.

Bästa kortfilm

Aldrig som första gången (Regi: Jonas Odell)
Mannen som inte kom någonstans (Regi: Peter Larsson)
Tillväxtsjukan (Regi: Klara Swantesson)
Och vinnaren är: Odell får ytterligare ett pris att panga in i bokhyllan.

Bästa dokumentärfilm

Alice och jag (Regi: Rebecka Rasmusson)
Jag minns Håkan Alexandersson (Regi: Carl Johan de Geer)
Vikarien (Regi: Åsa Blanck och Johan Palmgren)
Och vinnaren är: Detta pris de geer jag till de Geer.

Nåja, det där var de jag vill se som vinnare på galan. Men juryn kommer dock att ge dem till några andra, men vi har ändå ett par likadana vinnare.

Bästa film: Förortsungar
Bästa regi: Ylva Gustafsson och Catti Edfeldt (Förortsungar)
Bästa manus: Anders Nilsson (När mörkret faller)
Bästa kvinnliga huvudroll: Haddy Jallow (Säg att du älskar mig)
Bästa manliga huvudroll: Gustaf Skarsgård (Förortsungar)
Bästa kvinnliga biroll: Lena Endre (Göta Kanal 2)
Bästa manliga biroll: Peter Engman (När mörkret faller)
Bästa utländska film: Babel (Regi: Alejandro González Iñárritu)
Bästa foto: Linus Sandgren (Storm)
Bästa kortfilm: Aldrig som första gången (Regi: Jonas Odell)
Bästa dokumentärfilm: Vikarien (Regi: Åsa Blanck och Johan Palmgren)


Vad tror du?


Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag ska se Underbara älskade enbart därför att snygge Anastasious är med..! =p

Postat av: yebo

jonas karlsson, för fasiken! skarsgård, pff...

2007-01-10 @ 16:04:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback