Tjyvlyssnat 1884.

Två män ~ 35 står på ett torg i Stockholm. Den ena ler väldigt mycket.

Man1: Oj du, igår hörde jag en riktigt rolig historia.
Man2: Hursa? Vad handlade den om?
Man1: Den handlar om Bellman.
Man2: Jaha, den. Den kom jag på.
Man1: Är det sant? Du är rolig. Jag gillade det där med grisen.
Man2: Grisen? Vafalls! Det är ingen gris med.
Man1: Klart det är en gris med.
Man2: Berätta den för mig.
Man1: Det var en tysk, en dansk och Bellman. De står utanför en svinstia. De slår vad vem som kan vara där inne längst. Tysken går in och kommer ut efter fem minuter, dansken går in och kommer ut efter tre minuter. Bellman går då in. Sen kommer grisen ut efter en halv minut. Grisen kommer ut. Det är så jävla kul. 
Man2: Men vem äro denna som helt förvanskat min vits? Vill du höra originalet?
Man1: Gärna.
Man2: Till och med länderna är fel. Det var en ryss, en norsk och Bellman. De står utanför Gyllene Freden. Plötsligt tar ryssen upp ett fickur av renaste guld. Är det någon som vill veta vad klockan är, frågar han. Nej, säger de andra två. Tur det, jag hade ändå inte talat om, för uret är mitt. Då tar norsken upp en lussekofta. Är det någon som fryser, frågar han. Nej, det är ju mitt i sommaren säger de andra i munnen på varandra, varpå de slår ihjäl norsken. Bellman får blod på händerna och torkar av sig på ryssens björnrock. Ryssen blänger ont på Bellman men spricker upp i ett leende. De går på in på Gyllene Freden och dricker sig kalasfulla. Eftersom Bellman tål en del så faller ryssen i sömn efter ett tag. Bellman tar ryssens guldur och säljer det. Därpå återvänder han till Gyllene Freden och dricker upp alla pengar.
Man1: Den var inte så kul.
Man2: Så du gillar grisar du? Tidelagsälskare!
Man1: Är det något fel med det eller?


Kommentarer
Postat av: Ida

Ööööööööööö? Det är banne mig orginella tankar och historier som rör sig i ditt huvud Peder!.... Men det gillar jag!:)

Postat av: Linda

Hehe....

2007-07-20 @ 13:20:36
URL: http://akerlundh.blogg.se
Postat av: P.

Ida: Tackar tackar. Tackar ödmjukast. Tusen tack, tackar tackar-r-r-r.

2007-07-21 @ 12:48:16
URL: http://journaliststudent.blogg.se/
Postat av: P.

Linda: Just precis. Och detta inlägg är helt autentiskt efter ett gammalt ljudband.

2007-07-21 @ 12:48:58
URL: http://journaliststudent.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback